The present research has the general objective of examining the characteristics of emotional intelligence in children aged 4 and 5 from the I.E. Mercedes Manrique Fuentes - 2021. The sample was for convenience and consisted of 14 boys and girls. In the methodological framework, the approach was quantitative, basic type, inductive method, with descriptive design. To collect the data, the structured observation technique was used with a checklist instrument with 19 items, thus considering the following dimensions: interpersonal component, intrapersonal component, adaptability component in the same way, the data were processed using the Ms-Excel application. Here a 6-session pedagogical proposal has been proposed, which should be taken into account in practice to help improve or strengthen emotional intelligence. The relevant results found show that emotional intelligence shows that the perception of the boys and girls of the EI Mercedes Manrique Fuentes, in the 4-year-old classroom within the scale low 7%, medium 0% and high 43%, in the classroom of 5 years within the scale low 0%, medium 14% and high 36%. The sum total of the scale being low 7%, medium 14% and high 79%. Thus, reaching the conclusion that emotional intelligence in most 4 and 5-year-old boys and girls is strengthened in the interpersonal and intrapersonal components, requiring greater support to develop the adaptability component.
La presente investigación tiene como objetivo general examinar las características de la inteligencia emocional en niños de 4 y 5 años de la I. E. Mercedes Manrique Fuentes – 2021. La muestra fue por conveniencia y estuvo constituida por 14 niños y niñas. En el marco metodológico, el enfoque fue cuantitativo, de tipo básico, método inductivo, con diseño descriptivo. Para el recojo de los datos se utilizó la técnica de la observación estructurada con un instrumento lista de cotejo con 19 ítems, es así que consideró a las siguientes dimensiones: componente interpersonal, componente intrapersonal, componente de adaptabilidad del mismo modo, los datos fueron procesados utilizando el aplicativo Ms-Excel. Aquí se ha planteado una propuesta pedagógica de 6 sesiones, la cual se deberá tomar en cuenta en la praxis para ayudar a mejorar o fortalecer la Inteligencia emocional. Los resultados relevantes encontrados muestran que la inteligencia emocional presenta que la percepción de los niños y niñas de la I. E. Mercedes Manrique Fuentes, en el aula de 4 años dentro de la escala bajo 7%, medio 0% y alto 43%, en el aula de 5 años dentro de la escala bajo 0%, medio 14% y alto 36%. Siendo la suma total de la escala bajo 7%, medio 14% y alto 79%. Llegando así a la conclusión que la inteligencia emocional en la mayoría de los niños y niñas de 4 y 5 años está fortalecida en los componentes interpersonal e intrapersonal, necesitando un mayor apoyo para desarrollar el componente de adaptabilidad.